Say cheese!

31 juli 2016 - Tupelo, Mississippi, Verenigde Staten

Gisteren was het onze laatste dag in Memphis. De laatste dag in de stad welke op een na de gevaarlijkste stad van de USA is.
Je krijgt er niet veel van mee, wij althans niet. Wij zijn keurige toeristen die geen risico’s nemen in een land en een stad waar ze heg nog steg kennen. Maar, als je wat rondrijdt, van A naar B, is het onmogelijk om je ogen te sluiten voor de armoede die je in verschillende wijken tegenkomt. Vervallen huizen, sloop, vuilnis, daklozen en prikkeldraad, veel prikkeldraad.

Waar je ook mee wordt geconfronteerd is politie, heel veel politie in politie auto’s. Op sommige momenten moest ik denken aan de rondreis die we een aantal jaren geleden maakten in Ierland. Het bezoek aan Belfast, de wijken die we daar bezochten, het sfeertje dat we daar aantroffen, laat zich op een aantal gebieden vergelijken met de sfeer van downtown Memphis. De schaal, die is anders…

De dag van gisteren zijn we begonnen met een heel interessant bezoek aan Elmwood Cemetery. The good, the bad en ongetwijfeld ook de ugly hebben allemaal een plaats gevonden op deze historische grond in Memphis.Elwood

Het gesprek met een van de beheerders in het kantoor was ook interessant. Toen de man door had dat wij toeristen waren uit NL, kwam het gesprek al heel snel op de aanstaande ‘elections’, de veranderingen in de maatschappij en zijn twijfels over zowel Hillary Clinton als Donald Trump. De man was zichtbaar ongerust: geen van beiden! Hij was duidelijk geëmotioneerd en vergeleek de huidige situatie met de opkomst van Hitler die in 1933 immers ook democratisch werd gekozen.  Hardop vroeg hij zich af waarom zijn voorouders niet in Europa gebleven waren.

Na deze kennismaking en de trip over dit uitgestrekte kerkhof zijn we onze weg vervolgd op weg naar iets luchtigers…de Sun studio.Sun studio

Omdat we ruim een uur moesten wachten voor onze tour  hebben we een mogelijkheid gezocht om te lunchen.  Dichtbij bevond zich de Trolly Market. Een leuk cradle to  cradle concept met mooie en gezonde producten. Echte  opvallers tussen al die snackketens in dit land.

De tour door de Sun studio was voor ons werkelijk een van de hoogtepunten tot dusverre. Met veel enthousiasme werden wij door een jongeman meegenomen in de geschiedenis van de studio. Hij deed het zo goed dat je vanzelf in de juiste stemming kwam. Het maakte het bezoek dubbel en dik waard.
Fab4
De avond hebben we afgesloten met een diner in een restaurant, Texas de Brazil in de buurt van Beale street. Na een wachttijd van ruim een half uur konden we aan tafel. De kwaliteit was prima, maar het concept spreekt ons niet aan: het smaakt prima maar het is een gigantische vreetschuur.

En natuurlijk hebben de Amerikanen weer iets bedacht om de dag nog leuker te maken dan hij al is. Nadat het eergisteren ‘nationale chicken wing’ dag was, was het gisteren  ‘nationale cheesecake dag’. Het dessert, cheesecake………was gratis.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl