Thuis....

13 augustus 2016 - Schiphol, Nederland

We zijn weer thuis. Sterker nog, we hebben er zelfs al een nachtje over geslapen.

Na een lange vlucht met een redelijke slapeloze nacht ondanks slaaptabletten, zijn wij gisterochtend geland op Amsterdam Schiphol.

De vakantie afsluiten zonder een laatste blogbijdrage met een soort van conclusie, zou niet goed zijn. Daarom een poging.

Op de vraag of wij een een goede vakantie hebben gehad denk ik dat wij zouden antwoorden dat het zeker goed was.  dakloos 3Mooie hotels, veel gezien,  lekker gegeten en een aantal leuke mensen gesproken. Op de vraag of wij vinden dat dit land,
of althans het gedeelte wat wij bezochten hebben, een fijn vakantieland is, zouden we misschien niet meteen volmondig 'ja' antwoorden maar wel dat het bijzonder was.

De lezer voelt hem al aankomen, wat ons betreft zit er aan deze vakantie ook een grote ‘MAAR’.

Wij vonden deze vakantie  vooral een ontspannende maar ook leerzame ervaring.

supermarkt plastic tasjes Wij zijn bevestigd  in een groot aantal vooroordelen die wij  al hadden. Ook al waren het maar bijna 3 weken dan nog  hebben wij aardig wat meegekregen van de problemen  waarmee dit land mee moet dealen!

Dit land is wat ons betreft, in negatieve zin,  doorgeslagen  in alles. Nog nooit hebben wij zulke grote verschillen  gezien tussen arm en rijk. Nog nooit zijn wij zo bevestigd in  een doorgeslagen marktwerking van een economie welke  direct ten koste is gegaan aan de kwaliteit van de samenleving. Alles, werkelijk alles is opgeofferd aan geld. wapensNiets lijkt meer spontaan te zijn, zelfs een glimlach kost minimaal een dollar en is dan wel gegeven maar niet gemeend.

Drive in fast food, drive in apotheken, drive in pin automaten, geen huisartsen, geen betaalbare ziektekostenverzekering  en ga zo maar door. Het ziekenhuis omzeilen omdat je het niet kunt betalen en dus je eigen keuze maar maken over geneesmiddelen die je letterlijk rekken VOL aantreft in supermarken (!), nee…niets voor ons.

Kerken van allerlei geloofsovertuigingen, we hebben er soms wel 8 geteld in een straat van amper 250 meter lengte, met links en rechts gunshops met schreeuwende reclame! Nee, niet voor ons.

Onderwijs voor de armsten, alleen maar te betalen uit giften van particulieren? Nee,  niet voor ons.dakloos 1

En dan hebben we het nog niet over de  tot op het bod doorgeslagen ‘job carving’.  Voor alles wat je aan dienstverlening  ervaart is er wel een baantje gemaakt!  Van ‘plastic zakophouder’ in de  supermarkt, ‘tafeltoewijzer’, ‘naar tafel  toebrenger’ tot ‘glas waterbrenger’  ………………ja, dat lijken veel banen, maar je hebt er 10 van deze banen voor nodig om je huur te kunnen betalen, als je al een huis hebt.....

Clinton De natuur van dit land, de flora en fauna,  daarentegen,  trekt ons wel. Daarvan zouden we wellicht nog eens ooit  graag meer willen zien. Wij stellen vaak dat wij Frankrijk  als vakantieland zo waarderen omdat het land alles te  bieden heeft wat je  maar kunt denken. De VS heeft dit  volgens ook, maar in, hoe kan het ook anders, in  overtreffende trap:  nog veel meer, veel groter, veel  indrukwekkender……………..

Zoals gezegd, wat is dat nou? Amper 20 dagen en dan deze conclusie trekken?  Het zijn onze indrukken en omdat wij daarop letten hebben wij er ook veel van gezien. Natuurlijk mag iedereen daarover van mening verschillen, maar ja…..dit was  wel onze blog. ;-)

1. Riny Manders:
    13 augustus 2016
    Duidelijk!! ook die mening deel ik met jullie maar heb ook verschillende positieve dingen gelezen in jullie verhalen die zijn ook voor te bewaren.
  2. Frans:
    13 augustus 2016