Easy on a sunday mornin'

8 augustus 2016 - New Orleans, Louisiana, Verenigde Staten

Vanuit Lafayette zijn we gisteren vertrokken voor een van de laatste etappes op onze reis door het zuiden.

Op de weg er naar toe rijden we enkele tientallen kilometers over een verhoogde highway. Een heel aparte gewaarwording als je op deze manier rivieren en swamps oversteekt en de krokodillen beneden je ziet liggen.

De route voert ons naar de Nottoway plantage die ongeveer tussen Batton Rouge en New Orleans in ligt.Nottoway

Een aantal plantages zijn mooi  opgeknapt en ondergebracht in privé  stichtingen. Zij zijn opengesteld voor het  publiek en op een aantal ervan kun je  overnachtingen boeken. Ze zijn aardig  indrukwekkend, qua omvang, qua  inrichting, maar ook waar het de  geschiedenis van de familie, hun handel en wandel én hun slavenbezit betreft. Ze zijn stuk ,voor stuk tastbare bewijzen van de geweldige rijkdom die gold voor  een redelijk klein percentage van  het totale aantal inwoners van de zuidelijke staten.Nottoway Telkens weer klinkt in de verhalen de grote impact door die de civil war maatschappelijk, economisch én
cultureel op het hele land en op het zuiden in het bijzonder, heeft  gehad. De plantages welke de burgeroorlog hebben overleefd en die in ook de periode erna, de reconstruction, redelijk zijn doorgekomen, zijn nu opengesteld voor allen en dragen op deze manier nadrukkelijk bij aan de  geschiedenis van dit continent.

Nottoway kamer Het was een heerlijk rustige dag. “Ver  weg” van de bewoonde stad en met die  andere betekenisvolle historische  grootheid, de Mississippi voor de  deur……….