'n Lesje geschiedenis....

7 augustus 2016 - White Castle, Louisiana, Verenigde Staten

Wij hebben zo onze " vakantierituelen". Maanden voordat we op vakantie gaan houden we het weer op onze vakantiebestemming al bij, doen we uitgebreid onderzoek naar de stad of regio en haar bezienswaardigheden. We willen liever niet de  toerist uithangen maar, waar het kan, zoveel mogelijk met de locals meedoen, hen ontmoeten en iets leren over ( de geschiedenis van) het land.

Zo gingen we vanmorgen mee op excursie naar de bayou. Niet met "crocodile dundee"  mee op jacht, maar in alle vroegte op zoek naar de mooiste p lekjes en moerasdieren. En die hebben we gezien! WasberenSwamp 2Prachtige roof- en  watervogels,  schildpadden,  slangen, alligators, libellen, spinnen  en.... wasberen. En, we hebben ook  veel geleerd  over het ontstaan  van  het  moerasgebied, de  planten en  bomen  en de  oorspronkelijke  bewoners. Het was alweer  bloedheet,  maar zeker de  moeite waard.

Swamp 3 's Middags bezoeken we Vermillionville.  Je kunt het vergelijken met " ons"  Openluchtmuseum. Op het uitgestrekte  terrein vind je authentieke huizen van  niet native Americans zoals kolonisten,  creolen en acadians van dit gebied.  Er  wordt  verteld over hun leven, hun werk    en hun cultuur. Hier hoor je veel Zydeco  muziek en wordt gezongen en gesproken in een taal die een mengeling is van Frans en Amerikaans.

Halverwege komen we in gesprek met de familie Baptist. Vader, moeder en dochter zijn echte Indianen die op dit moment in Marksville wonen. Vader Mickey is een  echte chief van de Avogel stam. ChiefHij ziet er nu al prachtig  uit en hoewel hij vandaag maar enkele originele Indiaanse  kledingstukken draagt, vertelt hij dat hij zich nog regelmatig  volledig kleedt als een Indiaanse chief compleet met  verentooi. Zij vertellen het verhaal van hun familie en  voorouders die oorspronkelijk uit dit gebied kwamen. Het   doet hen pijn dat dit verhaal op scholen niet wordt verteld,  slechts een deel ervan. Hun dochter wordt gepest met haar  "vreemde" vader.
Wij luisteren geboeid naar hun story en beseffen ons dat we ons in bijzonder gezelschap bevinden, echte Native Americans. Cool!  Wat later nemen we afscheid en gaan verder. We rijden terug naar ons hotel en frissen ons wat op voor het avondeten.

Blue Dog Die avond praten we nog lang na over deze dag onder het  genot van een goede maaltijd met live muziek in het Blue  Dog café.  In combinatie met een goede borrel een goed  recept voor een heerlijke nachtrust!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade