North and South

28 juli 2016 - Nashville, Tennessee, Verenigde Staten

Dat ‘muziek’ een belangrijk onderdeel zou zijn van onze reis wisten we al, maar country gaat wel echt in al je haarvaten zitten! De jonge generatie is super populair en heeft enorm veel respect voor de " grondleggers".  Dat geldt ook voor ons en vandaag hebben we daarom ook een bezoek gebracht aan het bescheiden graf van Johnny Cash en zijn geliefde June Carter op de begraafplaats van Hendersonville. CashEen begraafplaats zoals je deze kent uit films, enorme grote heuvelachtige velden met minutieus gemaaid gras, waar een serene rust heerst.

Daarna iets heel anders, een bezoekje aan het stadje Franklin, 30 kilometer verderop, dat een belangrijke strategische plek innam tijdens de burgeroorlog tussen de " Noordelijken" en de " Zuidelijken". Een aantal malen was dit stadje het strijdtoneel en het aantal steentjes met namen van gesneuvelden op het pleintje is dan ook indrukwekkend.

Franklin huisOok indrukwekkend zijn de vele historische huizen met houten veranda's, met bijna op iedere veranda wel een houten schommelstoel. In iedere straat staat wel een " zelfbenoemde" kerk, soms op een kruising wel 4 tegenover elkaar.

Leipers Fork ligt op 15 kilometer afstand en de prachtige weg daar naartoe is er een met vele "oh" en “ah's". Het ene landgoed is nog groter dan het andere en het roept herinneringen op uit series als Dallas en Dynasty.

Franklin straatAangekomen in Leipers Fork lijkt hier de tijd stil te hebben gestaan. De grocery doet tevens dienst als cafe en restaurant en biedt een podium voor aanstormend talent. De hoofdzakelijk mannelijke bevolking hangt aan de toog en de dames zorgen voor de versnaperingen. Het is heerlijk om even in stilte op de veranda te zitten zonder het geluid van een airco, maar gewoon een, zij het zeer grote, ventilator. Leipers Fork

Tegen de avond moeten we even zoeken naar een passende eetgelegenheid. We we worden "geholpen"  door een vriendelijke Amerikaan. Op zijn advies wordt het creools. Wanneer hij wat verder praat is het: “Hi how are you fooks!  Obama or Trump?" zegt hij bij zijn tweede zin. We staan er versteld van hoe de Amerikaanse verkiezingen hier de mensen in haar greep heeft en hoe haar geschiedenis dit beïnvloed. Radio, tv en kranten je kunt er niet omheen.

Het nationalisme viert hier hoogtij. Aan elke veranda hangt een grote Amerikaanse vlag, soms nog de "Confederated flag". Dat opgeteld bij de andere ervaringen die we inmiddels hebben maken het voor ons wel duidelijk, ja we zitten heel duidelijk in Republikeins gebied.

1. Willem van der Weijden:
    28 juli 2016
    Hallo Frans, Weer geweldig geschreven.. Ik kijk er elke dag weer naar uit en hoop dat je vol houd ons iedere dag weer iets nieuws te vertellen.

Groetjes, veel plezier jullie 2
  2. Frans:
    28 juli 2016
    Hoi Willem, wat een leuke reactie. We gaan het proberen vol te houden, enne......deze keer was het je zus die heeft geschreven. Ik heb de complimenten al doorgegeven. Veel plezier in het mooie Split.