Serieuze zaken.....

5 augustus 2016 - Lafayette, Louisiana, Verenigde Staten

Vanmorgen maar eens lekker wat langer uitgeslapen. We logeren tenslotte in de
" mayor's room", met een prachtig hemelbed, dus waarom niet!

Het beloofd weer een hele hete dag te worden, maar dat houdt ons niet tegen om vandaag naar de Frogmore Plantation te gaan. Een katoenplantage die nog volop in bedrijf is en waarvan het oudste deel, daterend uit begin 1800, goed bewaard gebleven is en toegankelijk voor het publiek. Frogmore 2Door de gids wordt het eerlijke verhaal  verteld van de 4  eigenaren van deze  plantage en de slaven die voor hen onder  erbarmelijke omstandigheden werkten.  Het verhaal van Solomon Northup uit de  film " 12 jears as a slave" speelt zich  onder anderen hier af. Frogmore 1Zeer  indrukwekkend  als je de "  huizen" bezoekt waar de slaven " woonden" en je beseft dat de Nederlanders een grote rol hebben gespeeld bij deze mensenhandel. We moeten het even verwerken! We rijden vanuit Louisiana weer terug naar Missisippi.

Onderweg passeren we bijna om beurten kerken en  "gunshops".  Het is een vreemde gewaarwording!'s  Middags bezoeken we een van de koloniale huizen  waarvan er hier veel staan, nl. Longwood. Het blijkt een  prachtig groot 8-hoekig huis in een mooie parkachtige  omgeving. Het verhaal van de familie Nutt die hier heeft  gewoond verrast ons echter.

Nut 1De heer en mevrouw Nutt starten in 1860 met het bouwen van hun nieuwe huis. Maar na een jaar in 1861 begint de Amerikaanse burgeroorlog waardoor de bouw wordt stopgezet. Van het huis dat uiteindelijk 6 verdiepingen en 32 kamers zou krijgen is dan alleen de eerste verdieping gereed. De familie gaat er wonen met het idee dat de oorlog na 4 maanden wel voorbij is. Echter........dat gaat nog 4 jaar duren en in 1863 sterft de heer Nutt en blijft mevrouw met haar 11 kinderen alleen achter. Het huis wordt nooit afgebouwd en mevrouw heeft heel haar leven totdat zij overlijd in dit onafgebouwde  huis gewoond. Nut 23 Generaties Nutt liggen  in de tuin begraven. Weer een  indrukwekkend verhaal!

We besluiten op een rustige plek een  hapje te eten, nl. bij Kings Tavern, het  oudste huis in Natchez. Maar rustig word  het niet. De eigenaar vertelt tijdens het  eten iets over de geschiedenis van het huis en haar bewoners. In 1932 zijn er 3 Spookskeletten gevonden. Volgens zijn verhaal zijn dit vroegere bewoners  die nu nog in het huis rondwaren. Hij vertelt geheimzinnige  verhalen van onverklaarbare zaken die er gebeuren en laat  op zijn telefoon een filmpje zien van een deur die 's nachts  plotseling open gaat. Buiten gaat het ondertussen enorm  hard regenen en bij het volgende onverklaarbare verhaal  slaat de bliksem ergens in in de stad en valt het licht  binnen en buiten op straat uit!

Het lijkt een spannend boek, maar het is echt gebeurd. Wij waren erbij!
En nu lekker slapen!